printHeader

Backlinks

Backlinks zijn links van andere websites naar de jouwe. Als ze komen van betrouwbare, waardevolle sites, beschouwt Google ze als aanbevelingen. En die vindt de zoekmachine belangrijk: hoe hoog Google je website inschat, wordt voor 50% bepaald door de vorm en inhoud ervan, voor de andere 50% kijkt Google naar backlinks.

Iedere goede link telt, maar de vorm en inhoud van je website is net zo belangrijk voor je zoekresultaten

In de beginjaren van Google was PageRank (uitgevonden door Larry Page) het belangrijkste criterium om de waarde van de website vast te stellen: Hoe meer PageRank je website had, hoe hoger hij terechtkwam in de organische zoekresultaten van Google, voor een relevante zoekopdracht. Hoe meer externe websites doorlinkten naar je website, hoe hoger je PageRank, zonder te kijken hoe de backlink eruit zag: hoe meer, hoe liever. Inmiddels zijn er een paar updates geweest van het Google-algoritme, - 'Panda' en 'Penguin' - en tegenwoordig houdt Google vooral rekening met de kwaliteit van de backlinks en niet meer met de kwantiteit. Een heel ander verhaal dus.

Staat je website in de top 30 van Google maar wil je hem helemaal bovenaan krijgen? Dat kan dankzij Keyboost.

 

Vraag de gratis Keyboost-test aan

 

Wil je een kijkje in de keuken van Google? Of tips om betere webpagina's te schrijven? Abonneer je hier op onze gratis nieuwsbrieven.

'Help, er bestaan slechte links naar mijn website!'

Als website-eigenaar heb je maar in beperkte mate controle over de backlinks. Dat geldt zeker voor die van websites die al een hele tijd bestaan en een verleden meedragen uit de tijd toen het er niet toe deed van welke websites die backlinks kwamen. Maar dat betekent niet dat Google je website onherroepelijk lager inschat.

Er bestaan aardig wat misverstanden over de straffen van Google. De zoekmachine zal een website die een backlink ontvangt van een domein of website met lage waarde niet onmiddellijk straffen. Google negeert die links gewoon, ook al omdat de zoekmachine niet objectief kan vaststellen of die backlinks er ongevraagd staan of aangekocht zijn. Gelukkig maar, anders zou je gemakkelijk een concurrent van je eigen website kunnen uitschakelen door op verdachte websites links naar de website van die concurrent te zetten.
Als je website overdreven veel ‘verdachte’ backlinks heeft, reageert Google met een waarschuwing via Google Webmaster, met de vraag om die links te laten verwijderen of te disavowen (af te wijzen). Je krijgt altijd de kans om het nodige te doen en daarna een aanvraag in te dienen om je website opnieuw te evalueren.

Wil je in de praktijk ervaren wat Keyboost voor de positie van je website kan betekenen? Vraag de gratis Keyboost-test aan, voor één zoekwoord:

 

Klik hier voor het aanvraagformulier

 

Verschillende soorten backlinks hebben een verschillende waarde

Vaak bestaat een backlink naar je website uit een stukje tekst, de ankertekst. Aan de hand van die tekst schat Google in hoe waardevol de link is. Het komt erop aan dat je website een zo natuurlijk mogelijk linkprofiel heeft: Een goede mix van verschillende backlinks naar je website zorgt er voor dat je linkprofiel er prima uitziet voor Google. We zetten een aantal mogelijkheden voor je op een rijtje.

Ankerteksten met een exacte zoekwoordmatch: voor- en nadelen

Hierbij komt de tekst van de backlink precies overeen met het zoekwoord waarvoor die specifieke webpagina of landingspagina geoptimaliseerd is. Dit zijn heel waardevolle backlinks als die van waardevolle websites komen, maar niet als ze van twijfelachtige sites komen. Ooit was het veelvuldig plaatsen van dit soort backlinks een ‘black hat’-techniek om een bepaalde webpagina goed te laten scoren voor een bepaald zoekwoord. Dat maakt het voor Google gemakkelijk om te beoordelen: als de ankertekst van te veel - of nog erger, van alle - links van andere websites precies overeenkomt met een bepaald zoekwoord, is er zeker wat aan de hand. Links met ankerteksten met een exacte zoekwoordmatch zijn prima op een paar waardevolle en relevante externe websites, maar let op voor een overdosis.

Ankerteksten met een gedeeltelijke zoekwoordmatch, een natuurlijke techniek

Als je webpagina geoptimaliseerd is voor het keyword ‘backlinks’, zijn mogelijke voorbeelden van deze ankerteksten: ‘Voordelen van backlinks’. ‘Meer bezoekers dankzij backlinks’, ‘Goede backlinks via Keyboost’ of langere ankerteksten zoals ‘Een betere positie in Google dankzij een slim gebruik van backlinks’. Deze backlinks zijn natuurlijker dan die met als ankertekst alleen het zoekwoord. Maar ook hier geldt: Als er te vaak zoekwoorden in de backlinks opduiken vindt Google het even verdacht als overmatig gebruik van die zoekwoorden op je eigen webpagina’s (‘keyword stuffing’).

Zoekwoordgerelateerde ankerteksten

Dit zijn er met synoniemen van het zoekwoord waarvoor je landingspagina is geoptimaliseerd en eraan gerelateerde woorden. Voorbeelden van dergelijke ankerteksten voor een landingspagina die geoptimaliseerd is voor ‘backlinks’: ‘inkomende links’, ‘gratis link plaatsen’ en ‘linkbuilding service’. Vind door een zoekwoordanalyse uit welke gerelateerde woorden op jouw zoekwoord van toepassing zijn.

Generieke links (links die op zichzelf weinig inhoud hebben)

Klik hier’, ‘Lees hier meer’, ‘Meer info’ enz. In de meeste tips over het schrijven van goede webcontent word aanbevolen dit soort nietszeggende links te vermijden en altijd relevante ankerteksten te gebruiken. In de praktijk komen dit soort links veelvuldig voor, vandaar dat Google ze heel natuurlijk vindt. Voor menselijke gebruikers kunnen die links geoptimaliseerd worden zonder dat het generieke karakter verloren gaat: ‘Klik hier voor tips over backlinks’, ‘Meer info over goede backlinks’

Naakte links (meest eenvoudige en natuurlijke links)

Deze backlinks staan in de vorm van een URL of internetadres: ‘https://www.keyboost.eu’, ‘www.seopageoptimizer.nl’, ‘keyboost.nl’. Dit soort links zijn heel herkenbaar, zowel voor menselijke gebruikers als voor zoekmachines.

‘Merknaam’- of bedrijfsnaam- ankerteksten

Backlinks met als ankertekst de naam van je bedrijf of van een merknaam van je bedrijf, zoals ‘Keyboost’ of ‘SEO Page Optimizer’. Google pikt de relevantie van deze ankerteksten voor je website gemakkelijk op. Maar nog belankrijker: ze bevestigen de reputatie van je bedrijf en/of je producten of diensten als een sterk merk.

Een paar speciale links, afbeeldingen en interne links

Een afbeelding gebruiken als link

het is mogelijk om van een afbeelding een link te maken, dus ook een backlink. Google en andere zoekmachines kunnen een afbeelding niet ‘zien’ en weten niet hoe relevant die is voor de externe pagina, noch voor de bestemmingspagina. Daarvoor vertrouwen ze op de alt-informatie in de image-tag. Die alt-informatie is daarom ook te beschouwen als de ankertekst van een link of een backlink.

Interne links: wijs mensen op de juiste plekken op je website

Backlinks zijn links van andere websites naar jouw website, interne links zijn links van je eigen website naar andere webpagina’s binnen je website. In de praktijk hebben die links voor Google weinig waarde, maar dergelijke interne links zijn wel belangrijk, zelfs noodzakelijk, om een bepaald percentage aan links per pagina te bereiken waardoor Google je website op het gebied van vorm en inhoud op dezelfde hoogte inschat als concurrerende websites. Ook de ankertekst van interne links is belangrijk.

Voor meer informatie hierover: maak gebruik van de gratis analyse per dag via de SEO Page Optimizer:

 

www.seopageoptimizer.nl

 

Vind je het verzamelen van links een te moeilijke en tijdrovende inspanning? Doe dan een beroep op Keyboost. Probeer gratis uit wat Keyboost voor je website kan betekenen en vraag de gratis Keyboost-test aan.

 

Vul hier het aanvraagformulier in

 

Wanneer zijn links naar je website kwalitatief en wanneer niet?

Zorg er altijd voor dat je website een zo natuurlijk mogelijk linkprofiel heeft. Stel jezelf de volgende vragen bij het beoordelen van links:

Zijn de links relevant?

Als er alleen maar backlinks naar je website komen van websites die niets met je bedrijf of vakgebied te maken hebben of waarvan de content totaal geen verband houdt met de content van je website of van de webpagina ervan waarnaar gelinkt wordt, dan heeft het algoritme van Google dat vroeg in de gaten. Die links kunnen niet veel kwaad - Google negeert ze gewoon - maar ze leveren je website ook weinig steun op.
Een voorbeeld: Je bedrijf verkoopt huishoudtoestellen online en er staan links naar je website op een heleboel startpagina’s: over fotografie, over webdesign, over uitgaan, enz. Google hecht sowieso weinig waarde aan links van startpagina’s, maar al helemaal niet als ze niets te maken hebben met je website of webshop. Links van landingspagina’s over huishoudtoestellen, over huwelijkscadeaus, over keukenaccessoires en dergelijk leveren je juist wel (een beetje) extra waarde op.

Hebben de links een goede mix van ankerteksten?

Backlinks kunnen verschillende soorten ankerteksten hebben. De links van andere websites naar de jouwe bestaan in het ideale geval uit een goede mix van verschillende soorten ankerteksten. Dat zorgt voor een natuurlijk linkprofiel. Het is sowieso een goed idee om zuinig te zijn met backlinks die precies het zoekwoord bevatten waarvoor je website of landingspagina geoptimaliseerd is, omdat Google wantrouwig staat tegenover die situatie. Meer uitleg hierover staat in het voorgaande punt, over de verschillende soorten ankerteksten.

Hoe goed is de reputatie van de website die naar mijn site linkt?

Dit vindt Google heel belangrijk. De zoekmachine kijkt naar de reputatie van de webpagina (niet per se van de hele website, maar er is wel een verband) met daarop de backlink naar je website. Als de webpagina met de inkomende link een sterke reputatie heeft, is de link naar je website van hoge waarde.
De PageRank van de webpagina met de inkomende link was vroeger bepalend voor de reputatie daarvan: een hoge PageRank betekende een goede reputatie. Tegenwoordig houdt Google met een heleboel andere factoren rekening - en maakt die factoren niet bekend. Er zijn services op het internet die een indicatie geven van de reputatie van webpagina’s, bijvoorbeeld Majestic SEO. Ook de Webmaster Tool van Google is een prima hulpmiddel om te weten te komen welke websites met een minder goede reputatie backlinks plaatsen naar je website. Als je te veel links van die websites hebt en als die links er lange tijd onveranderlijk blijven staan, is het een goed idee om ze proberen weg te werken. Dat kan door de eigenaar of webmaster van de verdachte websites te vragen om de link te verwijderen of door de website te markeren via de disavow-tool van Google.

Waar op de externe pagina staat de link?

Een prominent zichtbare link naar je website is natuurlijk het meest interessant voor menselijke bezoekers, daar zullen ze sneller op klikken. Voor zoekmachines als Google zien alle links er zo’n beetje hetzelfde uit. Maar de plaats waar de links staan, kan wel belangrijk zijn. Staat je link ergens in een blok tekst, zonder andere links in de buurt? Dan zal Google die eerder beschouwen als een waardevolle, natuurlijke link. Staat de backlink naar je website in de buurt van andere links naar websites van bedrijven met een goede reputatie en autoriteit in je vakgebied? Dan is ook dat een waardevolle link. Staat de backlink naar je website in een lange lijst met andere links waarmee je bedrijfsactiviteit weinig of geen verband houdt? Dan zal Google wellicht weinig waarde toekennen aan die link.

Wil je het linkbuilding-proces voor je website versnellen zonder dat je linkprofiel er onder lijdt? Besteed je linkbuilding-inspanningen uit aan Keyboost. Ervaar dat Keyboost echt werkt via de gratis test.

 

Klik hier om het aanvraagformulier in te vullen

 

Ook 'nofollow'-links zijn belangrijk, minder voor je positie in Google, wel voor de extra bezoekers en nieuwe klanten

Heel schematisch: De PageRank van een waardevolle pagina wordt via de links die er op staan doorgegeven aan de pagina's waarnaar gelinkt wordt. Dat is niet altijd handig of gewenst. Daarom heeft Google de eigenschap 'nofollow' geintroduceerd voor backlinks. Woordvoerders van de zoekmachine beweren dat nofollow-links totaal geen invloed hebben op posities, noch van de websites die links sturen, noch van de sites die ontvangen. Toch zijn nofollow-links zeker nuttig.

Beheerders van populaire websites met reactiemogelijkheden en blogs werden gek van spammers die willekeurige reacties plaatsten met links, met als enige doel PageRank af te leiden van die populaire websites en blogs naar hun websites van bedenkelijke reputatie. Op die manier maakten ze hun eigen websites in de ogen van Google belangrijker dan ze eigenlijk waren en veroverden ze ten onrechte een hogere positie. Daarom introduceerde Google in 2005 het attribuut ‘nofollow’ dat je sindsdien aan een link kunt verbinden. Wie van een link op zijn website een ‘nofollow’-link maakt, meldt daarmee aan Google dat hij of zij niets te maken heeft - en wil hebben - met de webpagina waarnaar gelinkt wordt.

Hebben ‘nofollow’-links op je website een gevolg voor de positie in Google?

Volgens de informatie van Google zelf houdt Google totaal geen rekening met ‘nofollow’-links bij het bepalen van de waarde van de webpagina waarop ze staan. Het zijn voor Google gewoon links waarvoor geen PageRank wordt doorgegeven. Of de bestemmingspagina van de ‘nofollow’-link de belangrijkste webpagina is van een bekend en waardevol merk of een waardeloze linkpagina op een als verdacht bekend staand domein, voor de positie van de webpagina waar de link op staat maakt dat voor Google geen verschil.

Hebben ‘nofollow’-links een gevolg voor de positie van de website waarnaar ze verwijzen?

Volgens de informatie van Google zelf is dat niet het geval. De bestemmingspagina van een ‘nofollow’-link krijgt alleen geen PageRank doorgegeven van de webpagina waar de link op staat, dat is alles. ‘Nofollow’-links maken een belangrijk deel uit van een natuurlijk linkprofiel.

Welk voordeel heeft een ‘nofollow’-link naar je website of landingspagina?

Omdat er geen PageRank ‘doorgeschoven’ wordt van de webpagina waarop de ‘nofollow’-link staat, heeft de link geen enkele invloed op de positie van je website of landingspagina in Google. Maar toch kan een dergelijke link je extra bezoekers opleveren, op heel natuurlijke wijze. Als de boodschap van de tekst waarin de link staat interessant genoeg is, dan zullen menselijke gebruikers er ongetwijfeld op klikken en op je website terechtkomen. En daar doet je het uiteindelijk voor: Extra bezoekers worden in het beste geval nieuwe klanten.
Bovendien zorgen ‘no-follow’-links voor een natuurlijk linkprofiel, en dat wordt door Google hoog gewaardeerd. Een linkprofiel met ‘nofollow’-links ziet er best wel natuurlijk uit.

Doe voor een goede verdeling van 'dofollow'- en 'nofollow'-links een beroep op onze expertise en kies voor een Keyboost-account. Vraag de gratis Keyboost-test aan en je ziet met eigen ogen hoe het werkt.

 

Klik hier voor de gratis test

 

Linkbuilding do's en don'ts: waar moet je op letten?

Linkbuilding is een belangrijk onderdeel van je inspanningen voor zoekmachineoptimalisatie en een efficiënte manier om de zichtbaarheid van je website te verbeteren. Het kost tijd en moeite, maar als je het goed doet, heeft het een positief effect op de positie van je website bij de organische zoekresultaten van Google. Een lijstje met linkbuilding do's en don'ts:

Linkbuilding: wat werkt wel?

  • Zorg voor een goed geoptimaliseerde, professionele en aantrekkelijke website. Hou hem up-to-date en zet er regelmatig nieuwe en interessante content op. Dat zorgt ervoor dat andere eigenaars van websites sneller naar je website zullen linken.
  • Richt je op je doelgroep. Onderzoek wat de problemen van je doelgroep zijn en vind uit welke zoekwoorden ze gebruiken bij hun zoekopdrachten in Google. Schrijf daar specifieke landingspagina’s voor.
  • Houd belangrijke content (video, audio, tekst) niet voor jezelf. Maar zorg ervoor dat derden er gemakkelijk naar kunnen linken of het zelfs opnemen in hun eigen content. Mensen linken sneller naar je website als je dat voor hen zo gemakkelijk mogelijk maakt.
  • Spoor blogs en fora op die interessant zijn voor je vakgebied. En doe actief mee met het plaatsen van commentaren en opmerkingen. Zorg dat je tekst een informatieve meerwaarde biedt en een interessante vooruitblik is op de inhoud die bezoekers van je website zullen gaan zien.
  • Gebruik de sociale media om connecties te maken met klanten, leveranciers en zelfs 'concullega's'. Laat zien dat je een serieuze leverancier, klant en collega-concurrent bent die verstand heeft van zijn bedrijfsactiviteit.
  • Publiceer belangrijk nieuws over je bedrijf. Niet alleen op je eigen website maar op voor je bedrijfsactiviteit belangrijke nieuwswebsites. Nog beter is het als je via persberichten ook de traditionele media (kranten, radio, tv) bereikt.
    Probeer links naar je website gepubliceerd te krijgen op belangrijke en betrouwbare websites. Monitor wie er naar je website linkt en verwijder eventuele minder gunstige links, vooral als die te lang blijven bestaan. Gebruik hier de ‘disavow’-tool van Google Webmasters voor.
  • Plaats op verschillende pagina’s van je website links. Laat ze verwijzen naar die specifieke landingspagina’s van je eigen website die je onder de aandacht wilt brengen - niet alleen naar je homepage.
  • Hou je eigen linkprofiel in de gaten. Zorg ervoor dat dit zo natuurlijk mogelijk is.

Linkbuilding: wat kun je maar beter niet doen?

  • Koop niet domweg links van 'linkfarms'. In de meeste gevallen zijn dat links met bedenkelijke ankerteksten die veel te lang onveranderlijk op onveranderlijke en verdachte en meestal anderstalige websites staan. In het beste geval negeert Google de links, in het slechtste geval kan het leiden tot een waarschuwing - en dan moet je de links laten verwijderen of ze disavowen.
  • Wissel bij voorkeur geen links één-op-één uit met andere websites. Daarvoor plaats je een link naar de andere website in ruil voor een link naar jouw website. In de praktijk houden zoekmachines zoals Google weinig of geen rekening met dat soort verwijzingen, behalve als die linkuitwisseling gebeurt tussen relevante websites die allebei door Google als belangrijk worden beschouwd.
  • Wees niet ontmoedigd als je veel ‘nofollow’-links krijgt naar je website. Ze hebben dan wel weinig invloed op je positie bij de zoekmachine, ze kunnen wel voor extra bezoekers zorgen en ze dragen in ieder geval bij tot een natuurlijk linkprofiel.

Keyboost zorgt voor kwalitatieve links. Door de maandelijkse updates zijn ze dynamisch en wekken ze nooit de argwaan op van zoekmachines. Ervaar zelf dat Keyboost werkt via de gratis test en vraag hem hier aan.

 

Naar het aanvraagformulier

 

Het ideale tweestappenplan voor een succesvolle website

Bij het beoordelen van de relevantie van je website - of beter, van een landingspagina - voor een specifiek zoekwoord, kijkt Google in de eerste plaats naar twee aspecten:

1. Voldoen alle onderdelen van de website aan de normen die gelden voor de websites die al een toppositie hebben voor dat zoekwoord (vorm)? Komt de content overeen met die goed scorende sites (inhoud?)

Check zelf of je landingspagina voor een specifiek zoekwoord overeenkomt met de pagina's die voor dat zoekwoord al een toppositie hebben, qua vorm en inhoud. Gebruik de tool SEO Page Optimizer voor één GRATIS analyse per dag.

 

Ga direct naar www.seopageoptimizer.nl

 

2. Zijn er voldoende waardevolle en natuurlijke links van onverdachte externe websites naar je landingspagina om deze als even relevant te beschouwen als de websites die al een toppositie hebben voor dit zoekwoord?

Vertrouw voor waardevolle links op de service van Keyboost. Vraag de gratis Keyboost-test aan en je ziet met eigen ogen dat het werkt, zonder risico en zonder enige verplichting:

 

Vraag de gratis Keyboost-test aan

 

Haal de top 30 van Google dankzij een geoptimaliseerde website

Hoe dan ook: De vorm en de inhoud van je website is minstens zo belangrijk als de externe links ernaartoe. Vandaar dat de vorm en inhoud je aandacht meer dan verdient: Niet alleen Google houdt daar voor 50% rekening mee, de vorm en vooral de inhoud van je website moet een willekeurige bezoeker overtuigen om klant te worden, en daar gaat het tenslotte om.

Wil je checken of je website voor een specifiek zoekwoord kwalitatief op dezelfde hoogte staat als de webpagina's die nu op de topposities staan? Wil je je eigen website optimaliseren aan de hand van praktische richtlijnen? Gebruik de SEO Page Optimizer, voor één GRATIS analyse PER DAG.

 

Klik hier en surf naar www.seopageoptimizer.nl

 


Waardevolle links verzamelen kost tijd en moeite, maar ze zorgen voor hogere posities in de organische zoekresultaten van Google. Het resultaat: extra bezoekers, nieuwe klanten en dus een hogere omzet. Daarom is deze inspanning de moeite waard.

Wil je weten hoe Google bepaalt welke positie je website krijgt in de zoekresultaten? Of wil je bruikbare tips voor betere webpaginacontent? Abonneer je hier op onze gratis nieuwsbrieven.